Training Driftkikker: Anger management training en coaching in zelfbeheersing en woedebeheersing (tel. 035-6288819, Hilversum)

Verkeer woede boosheid anger management zelfbeheersing

Bumperklever? Dat pik je toch niet?!

Afgelopen week was het weer eens zover. Ik reed ’s avonds op de snelweg. Opeens doken lichten achter mij op die al heel snel dichterbij kwamen en, omdat ik waarschijnlijk niet op tijd aan de kant ging, werd ik getrakteerd op getoeter en lichtsignalen. Gelukkig kon ik dat irritante gedrag niet teveel op mij in laten werken en ben ik rustig naar de andere baan gegaan.

Nu hoor ik het ook wel anders. Onlangs vertelde een man mij dat hij het echt niet pikt als dit hem overkwam. Hij had dit overigens- zo vertelde hij- geleerd van zijn moeder, want die ging dan op zo’n moment op de rem staan of trok bij verkeerslichten extra langzaam op.

Feit: bumperkleven staat met stip op nummer 1 van de ergernis top 10 in het verkeer.

Op nummer 3 staat agressief rijgedrag.

Wat verstaan we onder agressief rijgedrag? Is dat veel te hard rijden, toeteren en met loeiende radio over de weg bonken?

Kortom, aso-gedrag? Zeker.

Ik denk dat er ook een andere categorie is die zich agressief gedraagt: bestuurders die juist expres langzamer gaan rijden op het moment dat ze zien dat iemand hard komt aanrijden en net niet op tijd teruggaan naar de rechter rijbaan, zodat de aanstormende bestuurder haast tot stilstand moet komen om daarna pas weer gas te kunnen geven.

Misschien herken je dat wel van jezelf of iemand anders. Vraag je dan eens af waarom je dit doet.

  • Wat is het doel? Wil je:
    de ander dwarsliggen of pesten?
  • tot stilstand laten komen?
  • een lesje leren en erop wijzen dat je het niet pikt?
  • dat die bestuurder zich daarna keurig aan de snelheid zal gaan houden?

Denk je dat dit zin heeft?
Natuurlijk niet en dat weet je zelf ook wel als je er even helder over nadenkt. Op deze manier zit de ander alleen nog maar met meer frustraties achter het stuur. Dat is niet bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Hij zit nog helemaal met zijn gedachten bij zijn frustratie en let minder goed op het verkeer. Geeft nog even extra gas om te zien wie er de baas is en als je niet oppast, wacht hij nog ergens op je of stapt in de file uit om naar je toe te komen. Of je rijdt zelf ergens tegenaan.

Vaak weten we het natuurlijk allemaal hartstikke goed:

  • ‘Nee, het is niet verstandig’
  • ‘Je moet er boven staan’
  • ‘Het heeft geen zin, want er komt alleen maar gedoe van’

Maar als het puntje bij het paaltje komt, dan we toch net even iets anders dan we van tevoren hadden bedacht.

Het zal met genoegdoening te maken hebben of het geeft het idee dat je daarmee macht kunt uitoefenen en de ander op andere gedachten kunt brengen. Of je kunt het gewoon niet nalaten om even je gram te halen.

Zo gaat het met heel veel dingen, ook thuis.

Ik merk dat er parallellen te zien zijn tussen temperamentvol reageren in het verkeer en tijdens ruzies of discussies thuis.

Misschien ken je dat wel van jezelf of van een ander.

Tip: Hoe moeilijk het soms ook is, probeer de verleiding om te reageren te weerstaan. Dit is echt wilskracht. Zie het als een manier van karaktervorming :-).

En: je kunt dit ontwikkelen.

Laat me even weten als ik je daarbij kan helpen.

Doe nu je aanvraag voor je gratis Doorbraaksessie

Online trainingen
Van heet naar koel Online
Van heet naar koel Online (Premium)

Trainingen in Hilversum
Van heet naar koel in 1 dag
Driftkikker 3-daagse
VIP voor Driftkikkers met publieke functie

Doorbraaksessie aanvragen
Een Doorbraaksessie voor mijzelf
Help! Een Driftkikker in ons bedrijf!

Connectie maken
Facebook
LinkedIn
Pinterest
Twitter

Toegang voor leden
Overzicht
Aankondigingen

Gratis
Gratis E-book: 7 Praktische tips
Artikelen over zelfbeheersing

Training Driftkikker
Contactgegevens
Routebeschrijving en adres
Over Camiel
Referenties
Pers